Dramaturgi och karaktärsutveckling

Hjälteresan beskriver ett berättarmönster som återkommer i myter från hela världen. Den blev känd genom Joseph Campbell som skrev boken The Hero With A Thousand Faces, och ses ofta som en modell för klassiska hjältesagor, likt de man finner i mytologin.

Men Campbell förklarar hur myterna bör tolkas som symbolik över eviga psykologiska teman och människors personliga utveckling. Monster som bekämpas är att se som inre demoner, medan magiska talismaner som hittas längs vägen är att se som personliga insikter och lärdomar.

Hjälteresan beskriver därmed vad som krävs för att växa som människa i det verkliga livet – med antagen utmaning, kamp och lärdom för att finna sig själv. Det innebär att författare kan använda hjälteresan som stöd för karaktärskurvor i berättelser oavsett genre.

Nedan följer mitt exempel på hur hjälteresan kan användas för att beskriva dramaturgi och karaktärsutveckling i musikalfilmen Grease. För analysen använder jag Christoper Voglers tolvpunktsversion av hjälteresan.

Diplomerad lektör fantasy manusutvecklare

Hjälterese-analys av Grease

Grease från 1978 skrevs som en parodi på amerikanska high school-filmer, och innehåller mängder av arketyper från den miljön: the bad boy, the good girl, idrottskillen, nörden, elevrådsordföranden, cheerleaders, och så vidare.

Filmen börjar med några korta sekvenser från sommarlovet där tonåringarna Danny (John Travolta) och Sandy (Olivia Newton-John) lär känna varandra i ett strandparadis, långt från skolans värld. Strax därpå börjar dock en ny termin i skolans vardag, och i denna värld har tuffe Danny och söta Sandy helt olika personligheter. För att matcha varandra igen krävs två skilda karaktärsutvecklingar för de båda huvudpersonerna. Båda deras karaktärskurvor kan passas in i modellen för hjälteresan enligt nedan exempel.

  1. ORDINARY WORLD

Sandy berättar för tjejgänget om sin idylliska sommarromans. Danny skryter inför grabbgänget om sina sexuella äventyr.

  1. CALL TO ADVENTURE

Sandy träffar för första gången Danny när hans grabbgäng är närvarande. Sandy förväntar sig att han ska visa sina mjuka sidor, som han gjorde när det bara var de två. Danny däremot önskar att hon vore tuffare så att hon passade in i hans gäng.

  1. REFUSAL OF THE CALL

Danny vågar inte visa sig som mjukis inför grabbarna utan behåller den tuffa masken på. Sandy är ointresserad av att anta den tuffa tonårsattityden.

  1. MEETING WITH THE MENTOR

Danny vill imponera på Sandy och söker upp Coach Calhoun för att skaffa sig en ny präktig image som sund idrottsman. Sandy går på tjejkväll där Frenchy bjuder på cigg, vin, och lär henne om tonårsvärlden.

  1. CROSSING THE FIRST THRESHOLD

Sandy känner sig sviken av Dannys agerande och antar en hårdare stil mot honom. Hon lämnar sin romantiserade bild bakom sig, och börjar se mer vuxet på världen. Danny försöker imponera på Sandy genom att börja med idrott, trots att detta bryter mot de rebelliska idealen i hans raggargäng. Han visar att han är beredd att anpassa sig och kämpa för hennes skull.

  1. TESTS, ALLIES, ENEMIES

Danny dejtar Sandy i smyg när inte grabbarna är med. Sandy umgås med tjejgänget och fortsätter att lära sig om tonårsliv.

  1. APPROACH TO THE INMOST CAVE

Danny bjuder Sandy på skoldansen och är därmed beredd att visa upp henne officiellt inför grabbarna. Sandy tackar ja till dansen och är därmed beredd att ta ett steg in i tonårsvärlden.

  1. ORDEAL

På skoldansen ser det ut som att Danny och Sandy håller på att finna varandra. Men Dannys gamla flamma Cha Cha går emellan, varpå Danny vinner danstävlingen tillsammans med Cha Cha. Sandy blir sårad och stormar därifrån.

  1. REWARD

Danny försöker gottgöra Sandy för dansen, och bjuder på bio där de kan vara själva utan grabbgänget (han ger henne dessutom sin ring och bedyrar sin kärlek). Senare kommer Sandy på Dannys biltävling och hejar, trots att det är en del av hans kompisvärld där hon inte passar in.

  1. THE ROAD BACK

Danny vinner racet men njuter inte av firandet eftersom Sandy går därifrån – han ser drömmande efter henne och bestämmer sig för att det är henne han vill ha. Sandy lämnar dock tävlingen med beslutsamhet: det är dags att bli en i gänget och lämna småflickan bakom sig.

  1. RESURRECTION

Sandy klär sig till raggarbrud och antar attityden som gäller. Danny klär sig i kavaj och visar öppet sina känslor för Sandy även när grabbarna är närvarande.

  1. RETURN WITH THE ELIXIR

Elixiret – lösningen på problemet – är att finna rätt balans: Danny och Sandy anpassar sig efter varandra och möts på halva vägen.

Diplomerad lektör fantasy manusutvecklare

Personlig utveckling och healing

”Writers are shamans who travel to other worlds and bring back stories to heal their people. They teach with their stories and give of their experience, passion, observation, and enthusiasm. Writers provide metaphors by which people guide their lives.” 
– Christopher Vogler

I filmklippet intervjuar jag Aishling som använder hjälteresan i sitt arbete inom healing.

Diplomerad lektör fantasy manusutvecklare

”Follow you bliss”

“If you follow your bliss, you put yourself on a kind of track that has been there all the while waiting for you, and the life you ought to be living is the one you are living. When you can see that, you begin to meet people who are in the field of your bliss, and they open the doors to you. I say, follow your bliss and don’t be afraid, and doors will open where you didn’t know they were going to be. If you follow your bliss, doors will open for you that wouldn’t have opened for anyone else.”
– Joseph Campbell

Campbell ser hjälteresan som en vägledning för hur man bör agera i verkliga livet. Likt en författare av sitt eget liv är man den som skapar sin livshistoria – genom valen man gör har man alla möjligheter att skapa en karaktärskurva med antagen utmaning, kamp och lärdom för att finna sig själv.

Man bör alltså se till att leva sitt liv som en historia som är värd att berättas, det är då man når stimulerande personlig utveckling och välmående. Det är just detta de klassiska berättelserna syftar till: att ge oss förebilder att följa för att själva finna lyckan.

Lektör fantasy manusutveckling diplomerad lektörsutlåtande lektörstjänst förlag publicera utgiven författare manusutvecklare skräck thriller testläsare